Translate

sobota, 23 listopada 2013

Religia Wielkiego Babilonu


Po wizycie u moich nowych znajomych o której napisze pózniej naszło mnie na wspomnienia czasów akademickich i puścilem sobie moje satre  ulubione utwory z czasów mojej młodosci , tu muszę zaznaczyć ,że  dalej czuje się młody  i lubię  nowe kawałki Hans Solo , Eldo i  trochę starszego nurtu  hip hopu  jak Paktofoniki. Tym razem siegnołem do dobrej  klasyki : mojego ulubionego zespołu " KULT " Kazika Staszewskiego. Uwage moją przykuł jeden utwor , który kiedy go po raz pierwszy słuchalem a było to bodajże w 1988 roku w klubie Studenckim Politechniki Krakowskiej wzbudził  raczej negatywne uczucia. Jak mógł mój idol Kazik ,  po takich hiciorach jak do Ani , Polska czy Posłuchaj to do Ciebie   wydać  taki utwór , który mnie w gruncie rzeczy obrażał .
Gary Allan 
Teraz patrząc z perspektywy czasu i analizując tekst widze troche inny przekaz. Wiedziałem wcześniej ,ze tekst powstał pod wpływem inspiracji biblią Kazika a szczególnie pod wpływem gitarzysty Piotra Wieteski , który był Świadkiem Jehowym. Trochę brzmi to paradoksalnie  czytając ostatnią wers  Przeklęty ten, kto coś w Piśmie zmieni  ale to już moja dygresja .



Na koncercie  Sheryl Crow i Gary Allan pare tygodni temu
Palace of Auburn Hills ,Michigan


 Rozmawiałem ostatnio z moim znajomym na temat kultu obrazów ,że protestanci żle to rozumieją , że nie jest to modlitwa do przedmiotu kultu , obrazu , rzeżby  lecz , że w budowaniu relacji z Bogiem często potrzebujemy posredników a nigdy nie czci się danego przedmiotu ale osobę które one wyrażają a obrazy i rzeżby  wspomagają  tylko  naszą wyobrażnie . Tutaj moge się troche z tym zgodzić , jeżeli nie bedzie przekroczona pewna granica a wiadomo ,ze jeżeli coś powtarzane 26 razy (taki marketigow- handlowy  slogan wykorzystywany podczas spotów reklamowych  z którego sobie sprawy czasem nie zdajemy) ) staje się przyzwyczajeniem  i dlaczego też mówimy " świety obraz czy cudowny Obraz ? Czy rzeczywiście potrzebni są nam pośrednicy , bo trochę mi to przypomina nasz narodowy charakter ,że zawsze trzeba było coś załatwić , mieć jakieś 'plecy" , znajomego w urzedzie albo blisko wladzy ?   Zapraszam do dyskusji .



Idzie ludzi tysiąc tysięcy 

Na Jasną Górę idzie 
Stoją ludzi tłumy wielkie 
I modlą się do rzeźb 
Tysiące, tysiące, tysiące ludzi 
Świecą świeta stworzone przez ludzi 
Tysiące ludzi płaci 
Aby się od grzechu wypłacić 

A ja wiem, a ja wiem, on kłamie 
I chociaż dawno nie wierzę 
To widzę w każdym domu 
Religia wielkiego Babilonu 
Tak, ja widzę prawie w każdym domu 
Religia wielkiego Babilonu 
A przecież wszyscy wiemy 
Przeklęty ten, kto coś w Piśmie zmienia 

Czy pamiętasz, armia zmierza 
Na wojnę za papieża 
Wtedy niosą ze sobą kościelne sztandary 
To jest właśnie armia rzymskiej wiary 
A ja wiem, a ja wiem, on kłamie 
I chociaż dawno nie wierzę 
To widzę w każdym domu 
Religia wielkiego Babilonu 
Tak, ja widzę w prawie każdym domu 
Religia wielkiego Babilonu 
A przecież wszyscy wiemy 
Przeklęty ten, kto coś w Piśmie zmieni






1 komentarz: